Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ասացի` Մաեստրո, ես ի վիճակի չեմ վճարելու, և, ի վերջո, սա Արցախին է նվիրված»

«Ասացի` Մաեստրո,  ես ի վիճակի չեմ վճարելու, և,  ի վերջո, սա Արցախին է նվիրված»
11.09.2015 | 11:58

Արցախի անկախությանը նվիրված տոնակատարությունները մեկնարկեցին Ջուզեպպե Վերդիի «Ռեքվիեմով»: Իտալացի կոմպոզիտորի հանրահայտ ստեղծագործությունը հնչեց Ստեփանակերտի Վերածննդի հրապարակում՝ ի հիշատակ Հայոց ցեղասպանության զոհերի և հայկական երկու պետությունների անկախության համար իրենց կյանքը նվիրաբերած սուրբ նահատակների: Նախագիծն իրականացվեց Հայաստանի Հանրապետության նախագահի տիկին Ռիտա Սարգսյանի բարձր հովանու ներքո: Նախագծի հեղինակն է Սարինե Ավթանդիլյանը, համերգի գեղարվեստական ղեկավարը՝ Լյուբով Կազարնովսկայան: Սեպտեմբերմեկյան կարևոր այս իրադարձությանը ներկա էին ԼՂՀ և ՀՀ նախագահները, պաշտոնատար այլ անձինք, արվեստասերներ և հյուրեր արտերկրից:
Եվ, այնուամենայնիվ, հարց առաջացավ` ինչո՞ւ «Ռեքվիեմ»: Այս հարցը կախվեց օդում ու այդպես էլ մի կարգին բացատրություն չստացավ: Եվ հենց այդ օրերին համացանցում հանդիպեցի անկախ Արցախին, ինչո՞ւ ոչ, ընթացիկ տոնակատարություններին ուղղակիորեն առնչվող գրառման` «Նուբար Ասլանյան, «Հիմն Արցախին», քառաձայն երգչախմբի և նվագախմբի համար»: Իսրայելաբնակ կոմպոզիտոր ՆՈՒԲԱՐ ԱՍԼԱՆՅԱՆԻ ստեղծագործությունները մեծ համբավ ունեն թե՛ մեզանում, թե՛ դրսում (դրսում` էլ ավելի):
Ինչո՞ւ է սույն գործը վրիպել կազմակերպիչների աչքից: Ե՞րբ է գրվել, երբևէ հնչե՞լ է: Այս հարցերը համացանցի միջոցով ուղղեցի մաեստրոյին:

-Պարոն Ասլանյան, երբ է գրվել «Հիմն Արցախին» ստեղծագործությունը` քառաձայն երգչախմբի և նվագախմբի համար, ամենակարևորը` ե՞րբ և որտե՞ղ է կատարվել:
-Գրված է 1990-ին: Կատարված չէ:
-Երբևէ առիթ չի՞ եղել այն ներկայացնելու, ի վերջո, 25 տարի է անցել:
-Այդ 25 տարին ինձ հնարավորություն տվեց «նմանվելու» իմ սիրելի Շոստակովիչին:
-Այսի՞նքն: Ինչպե՞ս հասկանալ այդ խորհրդանշական «նմանությունը»:
-1936-ին գրված նրա թիվ 4 սիմֆոնիան կատարվեց 1961-ին: Ճիշտ է, Շոստակովիչն անձամբ գործը հանեց կատարումից, քանզի թունոտ լեզուներն ընկել էին նրա հետևից:
-Կարո՞ղ եք մանրամասնել: Ձեր դեպքում՝ ի՞նչն է պատճառը, որ լռել է այդ գործը: Կարծում եմ` անձամբ վետո չեք դրել: ՈՒ, առհասարակ, ի՞նչ ստեղծագործություն է դա, որ արժանացել է Շոստակովիչի թիվ 4 սիմֆոնիայի ճակատագրին:
-«Հիմն Արցախին»՝ քառաձայն երգչախմբի և նվագախմբի համար ստեղծագործությունը հեղինակել եմ 1990-ին: Դիմեցի այն ժամանակվա ԿՄ նախագահ մեծն Էդվարդ Միրզոյանին` նոտաները բազմացնելու (կրկնօրինակելու) խնդրանքով: Չնայած սուղ միջոցներին, Էդվարդ Միխայլովիչը, հասկանալով հայրենասիրական գործի բնույթն ու անհրաժեշտությունը, կարգադրեց, և նոտաները բազմացվեցին (բնօրինակը՝ երգչախմբի և սիմֆոնիկի բոլոր պարտիաները ես էի արտագրել պարտիտուրից` աչքիս լույսի հաշվին): 91 թվին նոտաներն առած գնացի Լորիս Ճգնավորյանի մոտ: Ասաց՝ Չեքիջյանը բեմ բարձրանալու համար 2000 դրամ է ուզում, որտեղի՞ց տամ: Զգուշությամբ նկատեցի` «Բայց սա հայրենասիրական գործ է, Արցախի մասին»: Ասաց. «Է, եթե ես հիմա Ցեղասպանությանը նվիրված գործ գրեմ, վաղը պիտի կատարե՞նք: Թող նոտաները գրադարանում»: Հասկացա` պիտի թողնեմ «սառույցի վրա»: Գնացի Երգչախմբային ընկերության այն ժամանակվա նախագահ, նաև խմբավար Էմմա Ծատուրյանի մոտ: Նրա քաղաքական հոտառությունը հուշեց, որ այս գործը պետք է կատարվի: Սկսվեցին պարապմունքները, և երբ եկա հերթական փորձին, ասաց. «Շուտ գնա Դուրյանի մոտ, քեզ է սպասում»: Հրճվանքի մեջ էի՝ կա երգչախումբ և կա նվագախումբ: Գնացի Մաեստրոյի մոտ (պարապում էր իր «մի բուռ» նվագախմբի հետ՝ կինո «Պիոների» մոտ գտնվող ձայնագրման ստուդիայում՝ թշվառ տեսարան...): Առաջին հարցը` բառերն ո՞ւմն են: Քաշվելով ասացի` իմն են: Գովեց: Թերթեց պարտիտուրս: Հետո լռեց: Լռությունը խախտելով հարցրի`արդյոք ունի՞ ցանկություն նվագելու Էմմա Ծատուրյանի երգչախմբի հետ: Ասաց` գործիքավորումը պետք է փոխել: Զարմացա, վատ զգացի, բայց դե Մաեստրոն էր ասում: Տխուր դուրս եկա մոտից: Քաշվելով զանգահարեցի մեծն Ալեքսանդր Հարությունյանին (ես նրա ուսանողը չեմ եղել, բայց նա նաև հոյակապ դաշնակահար էր և կարող էր հանպատրաստից կարդալ, նվագել պարտիտուրս): Խնդրեցի հանդիպում: Ասաց` արի տուն (ասեմ, որ ինքն էլ, ժամանակի ուրիշ մեծերի հետ, մեր տանն է հյուրընկալվել): Գնացի: Դրեց պարտիտուրս, ուշադիր կարդաց, հետո նվագեց ու ասաց՝ լավ: Մինչև «լավ» ասելը ես ես չէի, սիրտս հուզմունքից թպրտում էր: Վարպետի «լավ» բառից հետո խոստովանեցի, որ Դուրյանն ասաց՝ «գործիքավորումը պետք է փոխել»: Ասաց` այս գործիքավորումով էլ կհնչի: Թագավո՜ր էի... Դուրյանի մոտ էլ չգնացի, հասկացա՝ Մաեստրոն, թերևս, անհարմար զգաց, որ իրեն հատկացված նվագախումբն ընդամենը «մեկ բուռ» էր, և չէր կարող գործս կատարել, խոստովանել նույնպես չէր կարող (չեմ պնդում իմ ճշմարտության մեջ, բայց...): Հայաստանից դուրս գալուց առաջ մտածեցի` ում թողնեմ նոտաներս հիշատակ: Կարծեցի ամենաճիշտը «Ղարաբաղ» կոմիտեին թողնելն էր՝ Մոսկովյան փողոցի վրա: Գնացի, մտա առանձնասենյակ, հարցրի. «Դո՞ւք եք նախագահը»: Ասաց. «Հլա որ ես եմ (ճիշտ այսպես): Հասկացա, որ սա «էն դեպքը չէ»: Նոտաները թողեցի մեր տանը, իսկ ինքս հեռացա: Անցավ 18 տարի: Մոտենում էր Արցախի անկախության 20-ամյակը: Պարտիտուրը հրատարակեցի Իսրայելի Երաժշտական կենտրոնում (I.M.C.)՝ երգչախմբով և նվագախմբային ձայներով հանդերձ և, Անկախության 20-ամյակի տոնակատարությունից տարիուկես առաջ, հույսով ու հավատով ուղարկեցի հրատարակված նյութը Հովհաննես Չեքիջյանին: Զանգահարեցի մաեստրոյին, ճշտելու համար՝ նոտաները ստացա՞վ, թե՞ ոչ: Ստացել էր, հարցրեց, ո՞վ պիտի վճարի: Ասացի` մաեստրո, ես ի վիճակի չեմ վճարելու, և, ի վերջո, սա Արցախին է նվիրված: Միամիտ շաշ (Վրթանես Փափազյանի «ՈՒզուն ախմախը» երևի ինձնից խելացի էր): Ասաց. «Բան չունեմ ասելու, բայց դե, գոնե տղաները մի բան ստանային»: Հուշեցի՝ գուցե ինքը մշակույթի նախարարությա՞նը դիմի կամ էլ ներառի իր հերթական համերգներից մեկի ծրագրում: Ասաց. «Լավ, կխոսեմ նախարարության հետ»: Անցավ տարի և երեք ամիս: Զանգ: Մաեստրոն էր զանգահարել՝ Հայֆա: ՈՒրախացա: Ասաց. «Ձեր ստեղծագործությունը պատրաստ է, մեզ անհրաժեշտ են դահլիճ և նվագախումբ»: Դեմիրճյանի ասած՝ «գրպանս է, հիմա կհանեմ, կտամ»: Հարցրի. «Իսկ նախարարությո՞ւնը»: Ասաց. «Չօգնեցին»: Հիշեցրի, որ ինքն առաջիկայում համերգներ ունի, գուցե կներգրավի՞ ծրագրում: Ասաց. «Դրանք ուրիշ բաներ են,- և ավելացրեց,- եթե հնարավորություն լինի, մենք պատրաստ ենք այս գործը կատարելու նաև Արցախում» (ասեմ, որ գործընկերս՝ հայտնի կոմպոզիտոր, ասաց՝ Չեքիջյանի վրա հույս մի դիր, չի կատարի, և նշեց պատճառը՝ սեփական փորձից, ինչը, սակայն, չեմ կարող ասել): Նամակ գրեցի Արցախի նախագահին` հետն էլ նվիրելով պարտիտուրի մեկ օրինակ: Պատասխանեց մշակույթի և երիտասարդության նախարարուհին, ասելով, որ իրենց ունեցած նվագախումբը կամերային է (ոչ սիմֆոնիկ): Պատասխան նամակում շնորհակալություն հայտնելով հանդերձ, ասացի, որ իր հայտնածը ինձ հայտնի է, և հետն էլ «հուշեցի», թե ինչպես կամերայինը կարելի է մեկ օրում դարձնել սիմֆոնիկ՝ եթե կամերայինի կազմը համալրեն ևս 12-15 երաժիշտներ (անպայման կլինեն ղարաբաղցի ուսանողներ Կոմիտասի անվան կոնսերվատորիայում): Լռություն: Հասկացա, որ առանց ֆինանսավորման չի լինի:
Նամակ և նամակիս հետ պարտիտուրի մեկ օրինակ նվեր ուղարկեցի Գագիկ Ծառուկյանին: Բացատրեցի գործի էությունն ու իմ տեսակետից՝ կարևորությունը: Կարծում էի, թե 2-2,5 հազար դոլարով գործը գլուխ կգա: Քար լռություն: Արհամարհանք: Ես ստուգել եմ ՝ փոստը ստացված էր: Քթին չդրեց:
-Մի ամբողջ հավերժություն լռել է Արցախին նվիրված ձեր գործը: Ի՞նչ է լինելու, ի վերջո:
-Ես հույսս չեմ կտրում. Դանիել Վարուժանի տեքստով էլ գրեցի «Անդաստան» խմբերգը՝ Արևմտյան Հայաստանի հիմնը: Սա նույնպես չի կատարվել: Խոստացել է մաեստրո Էդվարդ Թոփչյանը: Համոզված եմ՝ առաջին իսկ հնարավորության դեպքում նա կկատարի իր խոստումը: Համոզված եմ:
-Բայց չէ՞ որ...
-Հասկանում եմ, նկատի ունեք մեր` արդեն «վաղեմի դարձած» ոչ փայլուն հարաբերությունները: Բայց, գիտեք, ոչինչ տեղում չի մնում, և ի պատիվ մաեստրո Թոփչյանի, ի պատիվ նրա մեծահոգության ու համեստության ասեմ, որ նա ինձ հաշտության ձեռք մեկնեց, և մենք այսօր փայլուն բարեկամներ ենք: Իսկ այս տարվա հունվարի 30-ին կատարվեց իմ «Սիփանա քաջերը»` նրա նախաձեռնությամբ (դիրիժոր` Ռուբեն Ասատրյան): Բացի դրանից, նրա ղեկավարությամբ հնչեց իմ Տրոմբոնի կոնցերտը`այն էլ օտարերկրյա մենակատարների մասնակցությամբ: Երջանիկ եմ և շնորհակալ: Եվ գիտե՞ք ինչ, իմ հարաբերությունները լարված էին նաև մշակույթի նախարարության հետ, հետո ամեն ինչ հարթվեց, անգամ նախարարն իմ խնդրանքով ընդունեց Իսրայելի հայտնի ֆիլհարմոնիկ նվագախմբի թիվ 1 շեփորահար Ռամ Օրենին (իմ մենակատարին): Սա ինչո՞ւ եմ ասում, որովհետև սեպտեմբերի սկզբին Երևանում հյուրախաղերով ելույթ կունենա Իսրայելի ֆիլհարմոնիկը, որի բոլոր երաժիշտներն արդեն գիտեն իրենց գործընկերոջ՝ իմ մենակատարի, և Հայաստանի մշակույթի նախարարի հանդիպման մասին: Սա է կարևորը: Կրկնեմ՝ ոչինչ տեղում չի մնում: Փոփոխվում է: Իմ պարագայում՝ դեպի լավը:
-Եվ ի՞նչ, սպասե՞նք պրեմիերային:
-Գիտե՞ք, լավ միտք է, հարցն այն է, թե ե՞րբ: Սպասենք երկու պրեմիերայի:
-«Ռեքվիեմի» արցախյան պրեմիերան համարվում է կարևորագույն իրադարձություն, բայց, մյուս կողմից, Արցախի անկախության տոնակատարություններին ընդառաջ` որքանո՞վ էր ճիշտ այդ ընտրությունը:
-Անկեղծ ասած, ես այդպես էլ չհասկացա՝ միջոցառումը նվիրված էր Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի՞ն, որ պիտի շարունակվեր նաև Արցախում, ինչը բնական կլիներ, թե՞ Արցախի անկախությանը: Եթե Ցեղասպանության թեման էր, ապա Վերդիի «Ռեքվիեմը» բնական էր, չնայած, ինձ համար ավելի բնական կլիներ Տիգրան Մանսուրյանի «Ռեքվիեմի» կատարումը (գրողը տանի, հարևանի հարսը սիրո՞ւն է): Իսկ եթե միջոցառումը նվիրված էր Արցախի անկախությանը, ապա, անտարակույս դա «Ռեքվիեմի» տեղ չէ, այդ օրը լացի օր չէ, տոնական է: Իհարկե, պետք է հիշել զոհված հերոսներին, բայց կրկնում եմ՝օրը տոնական է, ֆանֆարային: Եվ մեր ՀԱՖՆ-ի ծրագրում այդպիսի գործեր քիչ չկան, մանավանդ՝ դիրիժորն էլ «տնից»: Դե արի ու մի ասա՝ իսկ ինչո՞ւ այդ տոնական օրը չհնչեր Նուբար Ասլանյանի «Հիմն Արցախին»-ը, որն ավարտվում է այս բառերով.
«Եվ օրեր կանցնեն, կբուժվի վերքդ,
Եվ օրեր կանցնեն, կհնչի երգդ
Նոր ձայնով, ուժգին, ի լուր աշխարհի՝
Լսեցե՛ք,ճանաչե՛ք Արցախին»:

Ինչ, վա՞տ է: Մաեստրո Չեքիջյանը չգիտե՞ր, որ կա այդպիսի գործ, թե՞ Արցախի նախագահը կամ թե մշակույթի նախարարն էին անտեղյակ իմ ստեղծագործությունից: Մնում է մտածել՝ ով վճարում է, նա էլ պատվիրում է երաժշտությունը: Հա, հասկանում եմ, տողերս անհամեստ են, իսկ ստեղծագործությունը 25 տարի պատեպատ տա՞լը...

Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2147

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ